Peugeot viert 20 jaar virtual reality

Peugeot 20 jaar virtual reality

PEUGEOT maakt al 20 jaar gebruik van virtual reality om sneller en effectiever te innoveren. Al twee decennia lang gebruikt PEUGEOT de virtuele wereld om de echte wereld te bedienen, om aan de behoeften van klanten te voldoen en om zich voor te bereiden op de duurzame mobiliteit van morgen. De conceptauto PEUGEOT Inception en de Hypersquare-stuurinrichting, twee van de meest recente projecten die hebben geprofiteerd van virtual reality-tools, zullen worden gepresenteerd op de VivaTech-show, die plaatsvindt van 22 tot 25 mei in Parijs.

Virtual reality in 2004

Al in 2004 begon PEUGEOT virtual reality-tools te gebruiken in het ontwikkelingsproces van zijn nieuwe modellen met de ultramoderne faciliteiten die net waren ingehuldigd in een ruimte van 500 m2 in het hart van het ADN (Automotive Design Network), het designcentrum van STELLANTIS in Vélizy, in de buurt van Parijs.

CAVE 1

In 2004, het jaar waarin het designcentrum werd geopend, werd CAVE 1 geboren, de belangrijkste virtual reality-tool die door PEUGEOT wordt gebruikt. Een immersieve ruimte bestaande uit 5 projectoren met een resolutie van 1280 x 1024 pixels gecombineerd met vijf vaste schermen van 2,90 x 2,32 m. De set vormde een kubusvormige kamer, met beelden die op elk van de muren werden geprojecteerd. Dit creëert een meeslepende 3D-omgeving voor de gebruiker, waar voertuigen of componenten op ware grootte op een realistische manier kunnen worden gepresenteerd. CAVE 1 leverde een aanvullende ontwerptool voordat de fysieke modellen tot leven werden gebracht, met behulp van ergonomie en productieprocessen. Het vergemakkelijkte het begrip van projecten en het delen ervan tussen verschillende teams, waardoor een snellere implementatie mogelijk werd en nieuwe mogelijkheden werden geboden om snel veranderingen door te voeren.

Virtual reality in 2015

In 2015 ging PEUGEOT naar een hoger niveau door toegang te krijgen tot een nieuwe ontwikkeling in virtual reality: CAVE 2. Deze nieuwe meeslepende virtual reality-ruimte is vandaag de dag nog steeds geïnstalleerd in het hart van het ADN, waarbij meerdere STELLANTIS-merken profiteren van de faciliteit. Zes 4K-projectoren (4096 x 2160 pixels) projecteren beelden op 5 wandschermen van 4,50 m breed, 2,37 m hoog en 3,50 m diepte.

CAVE 2 levert ongekende rekenkracht dankzij 30 computers met 70 grafische kaarten. Deze verwerkingskracht maakt het voor het eerst mogelijk om te werken aan meer specifieke exterieur- en interieurontwerpdetails, zoals sierlijsten en kleurencombinaties.

CAVE 2 heeft de afgelopen 10 jaar meer dan 3.000 projectbeoordelingen ondergaan, waaronder een van de meest recente projecten van PEUGEOT: de Hypersquare-stuurbediening. Het is gepresenteerd en beoordeeld in verschillende iteraties met teams, waaronder ontwerp, marketing en product, die hebben bijgedragen aan de ontwikkeling ervan.

Inception Concept

De Inception Concept belichaamt de optimistische visie van PEUGEOT op zijn toekomstige elektrische voertuigen met een katachtig ontwerp en een revolutionaire cabine met een nieuwe generatie i-Cockpit. Deze cabine integreert de nieuwste Hypersquare-stuurbediening, een ontwrichtende technologie die de rijervaring en het rijplezier transformeert door het traditionele stuurwiel te vervangen door digitale elektrische bedieningselementen.

PEUGEOT zal voor het eerst de Inception Concept en zijn Hypersquare-stuurinrichting aan het Franse publiek presenteren op de VivaTech-show, die plaatsvindt van 22 tot 25 mei 2024 in Parijs.