Peugeot’s beroemde wegligging

Peugeot's beroemde wegligging

PEUGEOT staat bekend om zijn wegligging. En met reden, want het is al jaren een begrip in de autojournalistiek. Terwijl het altijd al beroemd was bij liefhebbers, hebben de laatste 10 jaar steeds meer nieuwe rijders het weggedrag van PEUGEOT ontdekt. Dit komt met name dankzij het succes van de PEUGEOT i-Cockpit®, waarvan het compacte stuur de rijsensaties vertienvoudigt en je het rijden met een PEUGEOT met geen ander merk kunt vergelijken. Hier blikken we terug op deze unieke functie, een echt kenmerk van het merk met de leeuw.

Wegligging

Wegligging definiëren is niet gemakkelijk. Als we het duidelijk en beknopt moeten formuleren, zouden we zeggen dat het de kunst is om een uitstekende wegligging te combineren met rijplezier op topniveau. Maar wat nog meer? Wegligging is een eigenschap waarvoor een perfecte technische controle van de werking en interacties tussen het onderstel, de ophanging en de banden cruciaal is.

Ten eerste een uitstekende wegligging: een garantie voor veiligheid, terwijl er tegelijkertijd gekozen wordt voor technische keuzes die een uitstekend comfort garanderen. Ten tweede is het de bedoeling om een sportief weggedrag te bieden, dat synoniem staat voor rijplezier en een precieze, communicatieve besturing die zorgt voor totale controle en gevoel. Dit brengt ons bij de kern van de expertise van PEUGEOT, namelijk het bereiken van de best mogelijke synthese van deze elementen.
 

Het geheim van wegligging

Wegligging is gebaseerd op twee factoren. De eerste is knowhow op het gebied van demping. PEUGEOT heeft lange tijd zijn eigen ophangingscomponenten geproduceerd, waardoor het in de loop der tijd onschatbare ervaring heeft opgedaan. Volgens de ingenieurs van Dynamic Synthesis is deze ervaring in het ontwerpen van schokdempers de sleutel geweest tot het bepalen en beheersen van de dynamiek van de auto.

Volgens Gaëtan Demoulin, die jarenlang verantwoordelijk was voor de onderstelafstemming en het rijdersgevoel van PEUGEOT, is de wegomgeving rond de historische fabriek van Sochaux/Belchamp de tweede factor die een efficiënte fijnafstelling mogelijk maakt. Evenals een goed begrip van de wegligging, het comfort en het stuurplezier. Hier werden alle modellen getest en gevalideerd én ontstond het visionaire idee van de i-Cockpit® om een PEUGEOT met je handen tot in je tenen te voelen!

Lang geleden en nog lang te gaan

Lang geleden en nog lang te gaan Hoewel de 301 (de eerste in serie geproduceerde auto ter wereld met onafhankelijke voorwielen) teruggaat tot de jaren ’30, was het de 205 GTi die het idee deed ontstaan dat een PEUGEOT een superieure wegligging heeft.

Sindsdien hebben een aantal modellen deze wegligging opnieuw gedefinieerd, waaronder de 308 en de 3008. Wat hebben ze gemeen? Ze zijn allebei uitgerust met de PEUGEOT i-Cockpit®.

Door de codes van de rijpositie volledig te herdefiniëren, met name dankzij het compacte stuurwiel, heeft PEUGEOT alle automobilisten in staat gesteld om deze sensatie van precisie aan den lijve te ondervinden.

Peugeot's beroemde wegligging