Opel realiseert wereldwijde verkoopgroei van 15 procent in 2023

wereldwijde verkoopgroei Opel

Opel heeft in 2023 een stevige verkoopgroei van maar liefst 15 procent gerealiseerd, het hoogste groeipercentage in ruim twintig jaar. De wereldwijde verkoop van Opel steeg tot ongeveer 670.000 voertuigen, het hoogte registratieaantal in de afgelopen vier jaar. Opel sloot 2023 af met een marktaandeel van 5,3 procent op thuismarkt Duitsland. In Groot-Brittannië noteerde zustermerk Vauxhall zelfs een marktaandeel van zes procent. Ook in Turkije is Opel zeer succesvol met een marktaandeel van zes procent.

Sterk aandeel elektrische voertuigen: verkoopstijging van 22 procent

De batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) van Opel zijn in 2023 zeer goed ontvangen door de klanten. De ongeveer 90.000 verkochte BEV’s vertegenwoordigen een aanzienlijke stijging van 22 procent ten opzichte van 2022. Dit demonstreert op indrukwekkende wijze het succes van Opels elektrificatieoffensief.

Internationaliseringsstrategie werkt: verkoopgroei van 62 procent buiten Europa

Opel groeide vorig jaar sterk buiten de 29 markten van de EU en verhoogde de verkoop met ongeveer 62 procent tot een totaal van 101.000 voertuigen. Dit komt overeen met 15 procent van de totale omzet van het merk.

Sterke groei van lichte bedrijfsvoertuigen: verkoopgroei van 26 procent

In totaal hebben Opel en Vauxhall in 2023 wereldwijd 125.000 lichte bedrijfsvoertuigen verkocht, goed voor een stijging van 26 procent ten opzichte van 2022. De merken verzekerden zich van een leidende positie voor wat betreft de elektrische bestelwagens. Van de Combo Electric, Vivaro Electric en Movano Electric verkochten beide merken op de Europese markt (EU 29) ongeveer 17.000 exemplaren.

Sterke groei in het C-segment: verkoop Astra en Grandland gestegen met 57 procent

Ook in het uiterst competitieve C-segment heeft Opel groei gerealiseerd. Dankzij het omvangrijke aanbod aandrijflijnen verdubbelde de verkoop van de Astra op de Europese markt (EU 29). In Duitsland eindigde de Astra als vijfde in zijn segment. Opel boekte wereldwijd een aanzienlijke groei in het C-segment. Ten opzichte van 2022 verkocht het merk zo’n 57 procent meer exemplaren van de Astra en de Grandland.

Opel zet modellenoffensief voort

Ook in 2024 zet Opel zijn modellenoffensief voort. Het merk maakt zich klaar voor de introductie van diverse nieuwe modellen, waaronder de 100% elektrische Opel Frontera en de nieuwe generatie Opel Grandland, die ook verkrijgbaar wordt met 100% elektrische aandrijflijn.