De nieuwe Ford Mustang is vanaf nu ook in Nederland te bestellen. Het nieuwste hoofdstuk in de geschiedenis van de iconische én bestverkochte sportauto ter wereld introduceert een vooruitstrevende digitale cockpit, een verder verbeterde V8-motor en een scherp nieuw design dat een nieuwe generatie Mustang-fans moet aanspreken. Ford viert in 2024 dat de Mustang dit jaar zestig jaar ononderbroken in productie is. In die tijd heeft Ford meer dan tien miljoen Mustangs verkocht, trad de Mustang duizenden keren op in films, televisieprogramma’s, muziek en videogames en is het model ‘s werelds meest geliefde voertuig geworden op social media.
Spectaculaire atletische prestaties
De nieuwe Ford Mustang tilt het legendarische prestatieniveau van het model naar nog grotere hoogten met nieuwe hardware, software en afstelling – plus de vernieuwde 5,0-liter V8-motor van de vierde generatie (Gen IV), die 328 kW (446 pk) vermogen en 540 Nm koppel levert3.
De V8-motor van de nieuwe Mustang GT is uitgerust met een nieuw inductiesysteem met een dubbele luchtinlaat en een dubbel gasklephuis. Dat minimaliseert inductieverliezen en maakt een snellere doorstroming van lucht mogelijk voor een hoger motorvermogen. Bij lage toerentallen gaat één gasklep open voor maximale efficiëntie, terwijl bij hogere toerentallen de tweede gasklep synchroon opengaat om het vermogen te maximaliseren. Directe inspuiting onder hoge druk en poortinjectie onder lage druk werken samen om bij lage toerentallen extra koppel en bij hoge toerentallen extra vermogen te leveren.
De Mustang is leverbaar met de tientrapsautomaat van Ford en met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het zogenoemde Rev-matching houdt het motortoerental vast tijdens handmatig terugschakelen om een soepele overgang naar de volgende versnelling te garanderen. Het systeem behoort tot de standaarduitrusting bij uitvoeringen met een handbak en biedt de bestuurder nog meer precisie en verfijning. Met de flat-shift-functie kan de bestuurder schakelen zonder het gaspedaal los te laten voor de snelste sprinttijden.
Meeslepende digitale ervaring met aanpasbare cockpitclusters
De zevende generatie van de Mustang is voorzien van een technologisch geavanceerde, op de bestuurder gerichte cockpit, die het erfgoed van het model naadloos combineert met vooruitstrevende technologie.
Het nieuwe, aan de onderzijde afgeplatte stuurwiel heeft een dikke rand voor meer gevoel en controle. Erachter bevindt zich het digitale, 12,4” grote instrumentenpaneel, waarvan de bestuurder zelf het design kan aanpassen. Ook zijn er nieuwe, aanpasbare graphics die samenhangen met de gekozen rijmodus.
Het digitale instrumentenpaneel vloeit naadloos over in het centrale 13,2” SYNC 46-paneel, dat achter hetzelfde geïntegreerde glazen paneel is ondergebracht en schuin op de bestuurder is gericht. Dankzij de ergonomische plaatsing geven deze schermen de informatie duidelijk afleesbaar weer en zijn bedieningselementen gemakkelijk te bereiken. Ook daardoor biedt de Mustang een meeslepende digitale gebruikservaring.
De Mustang is leverbaar met de tientrapsautomaat van Ford en met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het zogenoemde Rev-matching houdt het motortoerental vast tijdens handmatig terugschakelen om een soepele overgang naar de volgende versnelling te garanderen. Het systeem behoort tot de standaarduitrusting bij uitvoeringen met een handbak en biedt de bestuurder nog meer precisie en verfijning. Met de flat-shift-functie kan de bestuurder schakelen zonder het gaspedaal los te laten voor de snelste sprinttijden.
Meeslepende digitale ervaring met aanpasbare cockpitclusters
De zevende generatie van de Mustang is voorzien van een technologisch geavanceerde, op de bestuurder gerichte cockpit, die het erfgoed van het model naadloos combineert met vooruitstrevende technologie.
Het nieuwe, aan de onderzijde afgeplatte stuurwiel heeft een dikke rand voor meer gevoel en controle. Erachter bevindt zich het digitale, 12,4” grote instrumentenpaneel, waarvan de bestuurder zelf het design kan aanpassen. Ook zijn er nieuwe, aanpasbare graphics die samenhangen met de gekozen rijmodus.
Het digitale instrumentenpaneel vloeit naadloos over in het centrale 13,2” SYNC 46-paneel, dat achter hetzelfde geïntegreerde glazen paneel is ondergebracht en schuin op de bestuurder is gericht. Dankzij de ergonomische plaatsing geven deze schermen de informatie duidelijk afleesbaar weer en zijn bedieningselementen gemakkelijk te bereiken. Ook daardoor biedt de Mustang een meeslepende digitale gebruikservaring.
Draadloze integratie
Fords nieuwste SYNC 4-systeem kan smartphones draadloos integreren dankzij Apple CarPlay en Android Auto. Voor liefhebbers van circuitrijden, hebben USB-poorten voor baancamera’s en/of dataloggers een uitgekiende plaats om te voorkomen dat bijbehorende kabels door de cockpit slingeren. De nieuwe Ford Mustang is ook geschikt voor Ford Software Updates om over-the-air verbeteringen en upgrades door te voeren.
Scherp, opvallend design met tijdloze Mustang-kenmerken
De nieuwe Mustang combineert moderne, scherpe lijnen en op het erfgoed van de Mustang geïnspireerde designelementen. Daarmee heeft de Mustang een direct herkenbaar uiterlijk dat meer liefhebbers van sportauto’s zal aanspreken dan ooit tevoren.
De lage, horizontale voorste rand van de kenmerkende, in drieën gedeelde motorkap sluit aan op de nieuwe ledkoplampen, wat een indrukwekkend front creëert dat geïnspireerd is op het originele ontwerp uit de jaren zestig. Uiteraard is het geheel geoptimaliseerd voor de bescherming van voetgangers.
De nieuwe Mustang GT en de Mustang Dark Horse zijn vanaf vandaag in Nederland te bestellen voor een vanafprijs van respectievelijk €131.900 en €145.400.