Meer Abarth dan ooit: Abarth gaat elektrisch én wereldwijd

  • Abarth maakt zijn Europese aanbod compleet met introductie van nieuwe, volledig elektrische Abarth 500e en in Brazilië met de nieuwe Abarth Pulse.
  • De nieuwe Abarth 500e is ‘meer Abarth dan ooit’ dankzij zijn elektrische architectuur, de verbeterde gewichtsverdeling, meer koppel en een langere wielbasis. Hij is feller, sneller en spannender, zowel in de stad als daarbuiten.
  • Abarth blijft brullen: nieuwe Abarth 500e is de enige “compacte” met een Sound Generator die het legendarische geluid van de Abarth-motor ten gehore brengt.
  • De introductieversie Scorpionissima is de eerste elektrische Abarth ooit: exclusief, opvallend en rijk uitgerust.
  • Abarth-liefhebbers zijn betrokken geweest bij het creatieproces via het online Performance Creators-project. Deelnemers daaraan krijgen voorrang als zij de introductieversie bestellen.
  • De Abarth 500e Scorpionissima is leverbaar vanaf € 44.000,-. De prijzen van overige uitvoeringen worden op een later moment bekendgemaakt.

 

Abarth begint aan een volledig nieuw tijdperk. De nieuwe, volledig elektrische Abarth 500e verrijkt het modellenaanbod en met de nieuwe Abarth Pulse (meer informatie) betreedt het merk voor het eerst de Braziliaanse markt.
De nieuwe Abarth 500e is de felst reagerende en spannendste Abarth ooit in de stad en de snelste met het meeste rijplezier daarbuiten. Kortom: hij is meer Abarth dan ooit. De elektrische aandrijflijn zorgt voor betere prestaties dankzij een betere gewichtsverdeling, meer koppel en een langere wielbasis.
Elektrische aandrijving is de perfecte techniek voor meer rijplezier, fellere acceleraties, meer stabiliteit en een betere wegligging. In een notendop betekent elektrificatie voor Abarth meer rijplezier en snelheid. Elektrificatie betekent dus niet alleen ‘groenere’ aandrijving, maar ook puur, gedistilleerd, hardcore rijplezier.

 

 

 

 

 

 

 

 

Oliver Francois, Chief Executive Officer en Global Chief Marketing Officer voor Fiat & Abarth bij Stellantis, zegt: “Vandaag vieren we een mijlpaal in de historie van Abarth: de Europese introductie van de eerste elektrische Abarth op basis van de nieuwe 500e en de introductie van het merk in Brazilië met de nieuwe Abarth Pulse. De nieuwe Abarth 500e is een van de spannendste introducties in de geschiedenis van het merk en een geweldige nieuwe toevoeging aan het modellenaanbod. Ik zie het graag als een familie, waarbij onze fans betrokken zijn bij iedere stap van de elektrificatie van het merk.”

 

“Je vraagt je misschien af ‘waarom elektrisch?’,” vervolgt Francois. “Het antwoord is eigenlijk: prestaties. Bij alles wat Abarth aan de auto heeft veranderd, gaat het om de beste rijprestaties. Dat is precies zoals onze oprichter Carlo Abarth dat altijd deed. Vanuit dat oogpunt is eigenlijk niets veranderd. De nieuwe Abarth 500e biedt een betere acceleratie, betere rijeigenschappen en meer rijplezier. Zelfs het legendarische Abarth-geluid is behouden. Dat alles is ook onderdeel van de wereldwijde uitbreiding van Abarth. De nieuwe Abarth Pulse voor Brazilië is fase 1, daarna volgt fase 2, als we de nieuwe Abarth 500e ook buiten Europa introduceren, ook in Japan en Brazilië. Dat alles bij elkaar is wat wij ‘meer Abarth dan ooit’ noemen!”

 

Er is maar één reden om een elektrische Abarth te maken: de beste prestaties. Dat doel heeft Abarth – met ruim 73 jaar ervaring in de autosport – altijd al nagestreefd. Een Abarth biedt een scherpe, met adrenaline geladen en zeer sportieve rijbeleving. Abarth is vanaf het begin in 1949 synoniem met prestaties, competitie en spanning en weet daarmee de harten van liefhebbers voor zich te winnen. Vanaf nu gaat ‘de schorpioen’ de uitdaging aan met een revolutionair model dat de prestaties naar een ongekend hoog niveau brengt. In lijn met de essentie van het leven van Carlo Abarth en zijn mantra: “Ga sneller dan gisteren. Win meer.”

 

De nieuwe Abarth 500e: meer Abarth dan ooit

De nieuwe Abarth 500e is een echte Abarth en zelfs meer Abarth dan ooit. Dat betekent een ondeugende, speelse en gedurfde stijl in combinatie met een spannende rijbeleving met minstens zo veel plezier als voorheen. Met zijn combinatie van prestaties, elektrische aandrijving, stijl en een nieuw krachtig geluid zet de nieuwe schorpioen geavanceerde technologie om in adrenaline, en duurzaamheid in prestaties. De elektrische architectuur zorgt er samen met een verbeterde gewichtsverdeling, meer koppel en een langere wielbasis voor dat de nieuwe Abarth 500e sneller en spannender dan ooit is en de beste prestaties levert.

 

De nieuwe Abarth 500e is de felst accelererende en de spannendste Abarth 500 ooit en overtreft zelfs de Abarth 695. Hij is liefst 50 procent sneller op de tussensprint van 20 naar 40 km/uur. Ook op buitenwegen is de nieuwe Abarth 500e sneller, met een sprint van 40 naar 60 km/uur in slechts 1,5 seconden. De Abarth 695 met brandstofmotor doet daar een seconde langer over. Ook inhalen kan met de volledig elektrische Abarth 500e sneller dan met de 695. Vanaf 60 km/uur bereikt hij een seconde sneller de 100 km/uur. Op het ‘Misto Alfa Handling track’ van  het Balocco-testcircuit, is de nieuwe Abarth 500e ruim een seconde sneller dan de 695.

 

De direct en fel reagerende elektromotor, de langere wielbasis, de betere balans dankzij de grotere spoorbreedte en de betere gewichtsverdeling zorgen voor geweldige rijeigenschappen en rijdynamiek. De nieuwe Abarth 500e reageert sneller en is beter en sneller door bochten te loodsen.
De nieuwe Abarth 500e is voorzien van een krachtige 42 kWh-batterij en heeft een vermogen van 113,7 kW (155 pk). Hij combineert de prestaties van een echte schorpioen met de innovatie van elektrisch rijden. Vanuit stilstand is de 100 km/uur al na 7 seconden bereikt. Daarmee heeft hij de beste acceleratie van zijn klasse en dat zonder lokale emissie.
De nieuwe Abarth 500e is ‘spannend en snel’ onder precies de omstandigheden die het meeste rijplezier bieden. Op die manier wint het merk ook fans onder mensen die nooit hebben geracet. Met de nieuwe Abarth 500e vergroot Abarth dan ook zijn doelgroep, terwijl hij trouw blijft aan zijn oorsprong en DNA.

 

Rijmodi: Turismo, Scorpion Street en Scorpion Track

Er zijn drie rijmodi met een focus op prestaties – Turismo, Scorpion Street en Scorpion Track. Ze geven de bestuurder volledig de vrijheid om de sportieve instellingen naar wens aan te passen en de kracht van zijn Abarth optimaal tot uiting te laten komen.

  • De Turismo-modus zorgt voor een vloeiendere acceleratie en een wat lager vermogen (max. 100 kW (150 pk) in plaats van 113 kW (154 pk) en max. 220 Nm koppel in plaats van 235 Nm) voor een efficiënte maar toch nog steeds opwindende rijbeleving.
  • De Scorpion Street-modus biedt topprestaties, terwijl het regeneratief remmen maximaal blijft.
  • Zowel in Turismo- als Scorpion Street-modus zorgt one-pedal-driving ervoor dat de bestuurder maar één pedaal nodig heeft om de ultieme prestaties te ervaren. Bij gas los remt de auto af en wint hij kinetische energie terug, die wordt omgezet in elektriciteit om de batterij bij te laden. Het resultaat is een nog snellere en sportievere rijbeleving!
  • Tot slot is de Scorpion Track-modus ontwikkeld voor wie echte topprestaties wil.

 

Laadsnelheid

Om de laadtijd te minimaliseren is de nieuwe Abarth 500e voorzien van het 85 kW-snellaadsysteem. Daarmee is de batterij al binnen vijf minuten voldoende bijgeladen voor de gemiddelde dagelijkse autorit (zo’n 40 km). Zelfs het bepalen van de volgende bestemming duurt al langer. Met snelladen is de batterij in slechts 35 minuten opgeladen tot 80 procent van de maximumcapaciteit.
Om de Abarth 500e snel en gemakkelijk thuis op te laden is het mogelijk om een easyWallbox te installeren. Dat is een kant-en-klare oplossing die eenvoudig aan de muur in de buurt van een stroomaansluiting wordt gemonteerd. Dankzij een Bluetooth-verbinding en de MyEasyWallbox-app is de easyWallbox eenvoudig in te stellen en te beheren.

 

Abarth blijft brullen: de meeslepende geluidsbeleving van de nieuwe Abarth 500e

Voor Abarth is geluid altijd al belangrijk geweest. Het is meer dan een technisch kenmerk. Het is een creatief middel geworden voor het uitdrukken van een kenmerkende, speelse stijl. Het geluid van een Abarth is altijd synoniem geweest voor hardcore plezier en spanning. Het is een belangrijke en kenmerkende factor die de diepe emoties oproept die iedere ‘Abarthist’ tijdens het rijden ervaart. De nieuwe Abarth 500e is de enige compacte auto die een meeslepende geluidsbeleving biedt voor iedereen die elektrisch wil rijden zonder de beroemde en onmiskenbare brul van een Abarth te moeten missen. Het geluid hoort immers al sinds generaties bij het merk en is een synoniem geworden voor kracht en prestaties.

 

Iedere keer dat de auto wordt in- of uitgeschakeld, klinkt via het Key On-Off-systeem een gitaar in het interieur. Een geluid dat letterlijk een gevoelige snaar raakt bij de inzittenden en hen direct de sensaties bezorgt die aan boord van een Abarth worden gevoeld. Zelfs het Acoustic Vehicle Alert System (AVAS) heeft een specifiek geluid. In plaats van een kille, opgelegde toon is het een geluid dat voor Abarth-fans direct herkenbaar is. Met het geluid onderscheidt de nieuwe Abarth 500e zich van andere elektrische auto’s. Zodra de 20 km/uur wordt gepasseerd klinkt een tokkelende gitaar, die staat voor de rebelse en onconventionele ziel die hoort bij het genre en de auto’s van Abarth.

 

De Nieuwe Abarth 500e is de eerste en enige stadsauto die kan worden uitgerust met de Sound Generator, voor wie de onmiskenbare Abarth-brul niet wil missen. Deze geluidsgenerator reproduceert het geluid van een Abarth-benzinemotor, synchroon met de prestaties en wekt alle emoties op die elke Abarthist zoekt bij het besturen van een Abarth. De Sound Generator is een alternatief voor de standaard geluidsbeleving. In plaats van het gitaargeluid klinkt de AVAS als een benzinemotor. Als de auto stilstaat, kan de bestuurder het geluid zelf in- of uitschakelen. In het interieur klinkt ook met de Sound Generator een gitaar bij het in- en uitschakelen van de auto.

 

De nieuwe Abarth 500e: nieuwe elementen voor een kenmerkende en gedurfde sportieve stijl

Nieuwe designelementen geven de nieuwe Abarth 500e een unieke en gedurfde stijl, die is geïnspireerd op het verleden en bijdraagt aan de rijbeleving. Abarth heeft ook gespeeld met het logo. Het vernieuwde logo staat voor de uitdagingen en ambities waar het merk voor staat, maar blijft trouw aan de claim: ‘nieuw tijdperk, zelfde oorsprong, zelfde DNA.’ Het gemoderniseerde en ‘geëlektrificeerde’ schorpioenlogo debuteert op de nieuwe Abarth 500e en markeert het nieuwe tijdperk voor het merk. Het is niet zomaar een logo, maar een symbool voor prestaties, innovatie, plezier en duurzaamheid. Het logo is hoger geplaatst en zorgt samen met koplampen en grille voor een uitstraling die vertelt dat het menens is. De nieuwe Abarth 500e staat voor een onderscheidende, high-performance en gedurfde stijl en is is bedoeld voor wie het rijplezier ook in de toekomst niet wil opgeven.

 

Diverse agressief ogende elementen maken het uiterlijk van de nieuwe Abarth 500e uniek en opvallend, zoals de sportieve voorbumper met witte luchtgeleider, de lijnen van de dorpels, de diffusor aan de achterzijde, de lichtmetalen wielen en de nieuwe Titanium Grey spiegelkappen. Het sportieve karakter van de nieuwe Abarth 500e wordt versterkt door full-led-verlichting met nieuwe Abarth-signatuur, remschijven voor en achter, nieuwe Abarth-opschriften in Titanium Grey, het nieuwe logo aan de zijkant en een zwart dak met geïntegreerde spoiler voor de cabrio. De gesloten versie is ook voorzien van privacy glass achter.

Stijl en sportiviteit komen ook volledig tot uiting in het interieur van de nieuwe Abarth 500e. Dat is te zien aan diverse details: van de donkere dakstijlen en hemelbekleding tot de nieuwe Poison Blue band waarmee de voorstoelen zijn neer te klappen. De combinatie van verfijnde materialen en sportieve designelementen zorgt voor een interieur met een unieke en exclusieve uitstraling voor dit segment.

 

De nieuwe Abarth 500e Scorpionissima: een rijk uitgeruste introductieversie

De nieuwe Abarth 500e Scorpionissima is een exclusieve, rijk uitgeruste, opvallende en gelimiteerde introductieversie van de allereerste elektrische Abarth. Er worden slechts 1.949 exemplaren geproduceerd, een aantal dat verwijst naar het oprichtingsjaar van het merk. Hij biedt de perfecte combinatie van exclusiviteit en sportiviteit. De Abarth 500e Scorpionissima is leverbaar als hatchback – met een vast glazen dak – en als cabrio, en in de onderscheidende carrosseriekleuren Acid Green of Poison Blue is het de perfecte combinatie van exclusiviteit en sportiviteit. Deze gelimiteerde uitvoering vormt het topmodel en is direct te herkennen aan de Abarth-belettering op de zijkant.
De nieuwe Abarth 500e Scorpionissima is voorzien van exclusieve lichtmetalen 18-inch Diamond-Cut Titanium Grey wielen, die zorgen voor de optimale connectie tussen weg en bestuurder. De auto is ook voorzien van sportieve stalen pedalen en een voetsteun met ingegraveerd logo. Daarmee brengt hij de sfeer van het circuit naar de straat. Tot slot zijn er een nieuwe Titanium Grey dashboardomlijsting en stalen instaplijsten met Abarth-opschrift in reliëf.
Het design van de nieuwe sportstoelen is verrijkt met een schorpioen in reliëf op de Alcantara bekleding, een premium materiaal uit de autosport dat zorgt voor een duistere, sportieve uitstraling en optimaal zitcomfort. Daarvoor zorgen ook de geïntegreerde hoofdsteunen met sportief dubbel stiksel en een met laser aangebrachte schorpioen in Acid Green.
De exclusiviteit en sportiviteit van de materialen komt ook terug op het met Alcantara beklede dashboard. Zo wordt een hoogwaardige uitstraling gecombineerd met een functioneel ontwerp, dat samen met de inzetten op het stuurwiel perfect past bij de sportieve stoelen. Het stuurwiel is verder bekleed met hoogwaardig leder met Alcantara delen en het schorpioenlogo. Het driespaaksstuurwiel is geïnspireerd op de autosport en bezorgt de bestuurder al bij de eerste aanraking de opwinding van de racerij. Ook de hoogwaardige portierpanelen en de centrale armsteun zijn voorzien van een sportief dubbel stiksel.

 

De nieuwe Abarth 500e Scorpionissima is voorzien van een gesloten middenconsole, verwarmbare voorstoelen en voorruit, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en in een verhouding 50/50 neerklapbare achterbank. Het contrast tussen de heldere Acid Green carrosseriekleur en het donkere interieur versterkt de sportieve uitstraling, terwijl de Poison Blue carrosseriekleur de gedurfde stijl van de nieuwe Abarth 500e benadrukt.

 

De nieuwe Abarth 500e Scorpionissima is standaard voorzien van de Uconnect™ radio met 10,25-inch touchscreen met geïntegreerd navigatiesysteem en de gloednieuwe Performance Pages, een hightech weergave met nieuwe Abarth-graphics. De Performance Pages zijn speciaal ontworpen voor de nieuwe Abarth 500e en zorgen ervoor dat de bestuurder tijdens het rijden zijn prestaties kan bijhouden. Draadloos Apple CarPlay® en Android Auto™ zijn eveneens leverbaar.*

 

De nieuwe Abarth 500e is dankzij Uconnect Services het eerste Abarth-model dat volledige connectiviteit biedt. De inzittenden kunnen daarmee tijdens het rijden over realtime informatie beschikken. Alle verbonden diensten zijn ook buiten de auto te gebruiken via de Fiat-app voor de smartphone. Tot slot voorziet het volledig nieuwe 7-inch instrumentarium de bestuurder van alle benodigde informatie. Van actuele snelheid tot resterende actieradius, van rijmodus tot batterijstatus – en dat alles zonder afleiding van de weg.

 

Op gebied van comfort zijn er licht- en regensensoren, sleutelloos starten, automatische klimaatcontrole, automatische verlichting, een automatisch dimmende binnenspiegel en een draadloze smartphonelader. Dankzij het geavanceerde 360°-camerasysteem en de ultra-HD achteruitrijcamera zijn obstakels rond de auto perfect zichtbaar op het centrale 10,25-inch beeldscherm.

 

Het verfijnde en krachtige JBL-audiosysteem behoort ook tot de standaarduitrusting. Het premium audiosysteem biedt een krachtige geluidsbeleving met heldere hoge tonen, een diepe bas en vloeiende middentonen. Zelfs de meest veeleisende muziekliefhebber komt aan zijn trekken. Ook de Sound Generator behoort tot de standaarduitrusting van de nieuwe Fiat 500e Scorpionissima.

 

De nieuwe Abarth 500e Scorpionissima is voorzien van zes airbags en de meest geavanceerde ADAS-systemen. Zo gaat de plezierige rijbeleving niet ten koste van de veiligheid:

  • Traffic Sign Information
  • Autonomous Emergency Brake met herkenning van voetgangers en fietsers
  • Intelligent Speed Assistant
  • Lane Keeping Assist
  • Vermoeidheidsherkenning
  • Cruise control
  • Blind Spot Monitor
  • eCall

 

Een volledig nieuwe koopervaring

Acceleratie en snelle reacties zijn ook van toepassing op het nieuwe businessmodel van Abarth. Ieder aspect van het aankoopproces moet de klant de sensaties van Abarth laten ervaren.

 

De klantbeleving van de nieuwe Abarth 500e is papierloos, online en intuïtief. Dat is volledig in lijn met de merkstrategie van eenvoud en klanttevredenheid. Vanaf de eerste klik krijgt de klant iets van de autosportsfeer mee. Het duurt bovendien maar een paar minuten om de keuze te maken en de auto te bestellen.

 

De nieuwe online aankoopbeleving gaat op 22 november van start met de nieuwe Abarth 500e Scorpionissima. Eerst krijgen leden van de Abarth-gemeenschap een maand de tijd om tijdens een exclusieve voorverkoop hun bestelling te plaatsen, als teken van waardering voor hun betrokkenheid bij de co-creatie van de nieuwe Abarth 500e via het online Performance Creators-project.

 

Performance Creators: de nieuwe Abarth is samen met fans ontwikkeld

De Scorpion-fans zijn altijd van cruciaal belang voor het merk. De groeiende gemeenschap bestaat momenteel uit meer dan 160.000 ‘Abarthisten’ van over de hele wereld. Zij tonen met trots hun affectie voor het merk, zijn oprichter en de historie die daarbij hoort. Het is als een grote familie die deelneemt aan ieder Abarth-evenement en die de ontwikkeling van toekomstige modellen nauw volgt. Daarom besloot Abarth om de fans uit te nodigen om mee te helpen bij die ontwikkeling. Abarth vroeg hun mening over hoe die toekomstige modellen zouden moeten worden.

 

Het initiatief kreeg de naam Performance Creators en was een groot succes. Honderdduizenden fans gaven hun mening over de nieuwe geluiden en kleuren en andere bepalende zaken. Op deze manier was de hele Abarth-gemeenschap bij het ontwikkelingstraject betrokken. Het project is exclusief, maar ook inclusief en zorgt tegelijkertijd voor nog meer plezier.