Ford start samenwerking met Octopus Energy en Tibber

samenwerking Ford met Octopus Energy

Ford start samenwerking met Octopus Energy en Tibber: nieuw Smart Charging-initiatief bespaart EV-rijders geld. Ford heeft vandaag aangekondigd dat het maximaliseren van het gemak en de kostenbesparingen van de groeiende reeks elektrische voertuigen binnenkort nog eenvoudiger wordt. Ook wordt het gebruik van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen verder geoptimaliseerd. Samenwerkingen met Octopus Energy in Groot-Brittannië en Tibber in Duitsland, Nederland en Noorwegen, stellen Ford-klanten in staat hun EV op te laden voor tarieven die de klantervaring verder verbeteren en elektrisch rijden nog aantrekkelijker te maken.

Dynamic Charging-voorziening

Er is een nieuwe Dynamic Charging-voorziening ontwikkeld waarmee elektrische Fords kunnen communiceren met de intelligente netwerken van de energieleveranciers. Hierdoor kunnen eigenaren van compatibele modellen hun voertuig aansluiten, de gewenste laadstatus en vertrektijd invoeren via hun smartphone waarna de accu automatisch wordt opgeladen. De slimme laadtarieven zijn ontwikkeld om kosten te drukken en het gebruik van hernieuwbare energie te maximaliseren. 

Opladen optimaliseren

Uit onderzoek van Ford blijkt dat tot 87 procent van de Mustang Mach-E bestuurders hun auto thuis oplaadt en dat hierbij de kosten van de gebruikte energie de belangrijkste overweging is.

Afhankelijk van de markt, hebben de nieuwe energiediensten van Ford de potentie om eigenaren van elektrische voertuigen voordeel te bieden wanneer zij hun voertuig overdag of ’s nachts opladen. Dankzij de connected-technologie kan het opladen worden geoptimaliseerd zodat er ’s nachts gebruik kan worden gemaakt van goedkopere stroom en overdag van de lagere energieprijzen als er een piek is in het aanbod van hernieuwbare energie, zoals zonne-energie.

Koolstofneutraal

Ook streeft Ford ernaar om in 2035 voor de gehele Europese voetafdruk van faciliteiten, logistiek en directe leveranciers koolstofneutraal te zijn. Er zijn plannen om in 2030 meer dan de helft van zijn wereldwijde productie uit elektrische voertuigen te laten bestaan en uiterlijk 2050 wereldwijd koolstofneutraal te zijn.