Vandaag markeert een bijzondere mijlpaal in de Nederlandse automotive geschiedenis, want Ford viert in ons land het 100-jarig jubileum. Op 6 maart 1924 werd de Ford Motor Company of Holland opgericht met een startkapitaal van FL 100.000,- en een team van 55 personeelsleden. Het kantoor waar Ford Nederland in 1924 begon, was aanvankelijk gevestigd in een Rotterdams hotel. De kersverse tak van destijds ‘s werelds grootste automerk, had als doel om op termijn auto’s in Nederland te assembleren, zoals in andere landen ook gebruikelijk was. In 1928, slechts vier jaar na de start van Ford Nederland, stond Ford direct op de eerste plaats bij de eerste officiële telling van het Nederlandse voertuigenpark, met maar liefst 12.336 auto’s. Een indrukwekkende prestatie, waarbij Chevrolet en Citroën respectievelijk de tweede en derde plaats innamen.
Opening van de Ford Fabriek
De droom van het assembleren van auto’s in Nederland werd in 1932 gerealiseerd met de opening van de Ford Fabriek aan het Noordzeekanaal. Het terrein was door de gemeente Amsterdam aangeboden, nadat Henry Ford had besloten dat alle fabrieken van Ford direct aan het water moesten liggen in verband met efficiënt transport. Tot aan het begin van de Tweede Wereldoorlog rolden er elke dag vele auto’s van de band, waaronder de Ford Model A, in de volksmond ook wel de A-Ford genoemd.
De jaren vijftig
Na een uitdagende herstart na de oorlog, veroorzaakt door materiaaltekorten, beleefde Ford Nederland in de jaren vijftig een enorme groei, waarbij modellen als de Anglia, Cortina, Corsair en Taunus in grote volumes werden gebouwd en verkocht. Eind jaren zestig werd zelfs de legendarische Ford Mustang in Amsterdam geassembleerd. Veel van deze modellen maakten in grote getalen deel uit van het Nederlandse straatbeeld; de autokoper kreeg destijds al aanzienlijke waarde voor zijn geld bij de aanschaf van een Ford. Dat verklaart waarom vele generaties in Nederland groot zijn geworden op de achterbank van een Ford.
De jaren zeventig
Vanaf de vroege jaren zeventig verschoof de focus van de Ford-fabriek naar de assemblage van bestel- en vrachtwagens, zoals de Transit en de Transcontinental. Daarmee werd de fabriek ook bakermat van het succesverhaal dat nu Ford Pro heet, met een breed aanbod van bedrijfswagens en diensten waarmee ondernemend Nederland zich kan richten op succesvolle bedrijfsvoering. In 1983 hield de Nederlandse productie op, maar Ford Nederland bleef actief als een ‘National Sales Company’ met een uitgebreid netwerk van dealers en servicepartners in het hele land.
Honderd jaar mobiliteit en innovatie
Vandaag de dag is Ford in Nederland nog steeds een vaste waarde. Gedurende honderd jaar zijn er ongeveer 1,5 miljoen Fords verkocht, wat impliceert dat vrijwel in elke familie wel iemand een Ford bezit of er ooit een heeft gehad. Iconische modellen als de Escort, Sierra, Mondeo en Transit zijn haast begrippen op zich geworden. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de Focus en de Fiesta, die op elke straathoek te vinden zijn en volgens de RDW zelfs tot de meest voorkomende modellen in Nederland behoren.
Het innovatieve DNA van Ford uit zich niet alleen in modellen zoals de nieuwe Kuga Plug-in Hybrid, de Puma, de Mustang Mach-E en de volledig elektrische Explorer, maar ook op andere manieren. In het afgelopen jaar heeft Ford Nederland bijvoorbeeld een mijlpaal bereikt met de introductie van het agentuur-verkoopmodel. Ford is in Nederland het eerste gevestigde volumemerk dat is overgestapt op dit model waarbij de rechtstreekse relatie tussen fabrikant en consument zorgt voor een naadloze koopervaring waarbij auto’s en diensten ook rechtstreeks online kunnen worden gekocht.
De in het hele land gelijke, transparante prijzen en aantrekkelijke aanbiedingen die overal gelijk zijn, zorgen voor een prettige, stressvrije koopervaring voor klanten. Ford combineert dit innovatieve verkoopmodel met de vertrouwde en hoogwaardige aftersales van een landelijk dekkend netwerk van 127 Ford Service vestigingen. Met 100 jaar ervaring.