De Fiat Pandina

Fiat Pandina

FIAT presenteert de Pandina. Deze speciale uitvoering van de Fiat Panda bewijst met zijn introductie vandaag, 29 februari 2024, eer aan de legendarische eerste generatie van de Panda. Die verscheen immers op dezelfde datum in 1980. De persconferentie van de Pandina vond plaats in de fabriek in Pomigliano d’Arco, Zuid-Italië, waar FIAT de Panda sinds 2011 produceert.

Het liefdesverhaal van de Panda en Italië

Olivier François, FIAT Chief Executive Officer en Global Chief Marketing Officer van Stellantis, zei: “De nieuwe uitvoering Pandina is ook een eerbetoon aan de liefde van Italianen voor de Fiat Panda. ‘Pandina’ is eigenlijk de bijnaam die Italianen aan de auto hebben gegeven. Met trots presenteer ik deze bijzondere uitvoering. Ook kan ik nu aankondigen dat FIAT de Panda in ieder geval tot 2027 in Pomigliano d’Arco blijft produceren. Het liefdesverhaal van de Panda en Italië duurt dus nog enkele jaren voort, dankzij de investeringen waarmee we van het model de veiligste en technologisch meest geavanceerde Panda ooit hebben gemaakt. En er is nog een reden om de Panda in het zonnetje te zetten: FIAT heeft besloten de productie met zo’n 20% te verhogen om aan de vraag van klanten te voldoen. De Fiat Panda is en blijft marktleider in Italië en segmentleider in Europa. Het is ook de enige hybride auto van Stellantis in het A-segment.”

De iconische Fiat Panda

Met een lange en vrolijke historie is de iconische Fiat Panda nu al 44 jaar marktleider in zowel Italië als Europa. Fiat heeft in die jaren meer dan 8 miljoen exemplaren verkocht. De Panda is ook in de speciale uitvoering Pandina de sociale auto bij uitstek, met een combinatie van unieke eigenschappen: eenvoud, creativiteit en functionaliteit. Deze speciale versie ontleent zijn naam aan de liefhebbers die hun Panda al liefdevol ‘Pandina’ noemen. Het is dus een eerbetoon aan hun liefde voor hun kleine dagelijkse partner.

Fiat Pandina

De veiligste en technologisch meest geavanceerde Panda ooit

De Pandina is uitgerust met nieuwe ADAS, een nieuw digitaal cluster en een nieuw stuurwiel. Daarmee is deze speciale serie de veiligste en technologisch meest geavanceerde Panda ooit. FIAT heeft het voor de belangrijke updates van de ADAS niet per se gezocht in technologie om de technologie, maar in eenvoudige oplossingen voor de behoeften van de klant, zoals gebruikelijk voor FIAT en de Panda. Zo heeft FIAT de kenmerkende veelzijdigheid en betaalbaarheid van het iconische model behouden.

Standaarduitrusting Fiat Pandina

De standaarduitrusting van de Fiat Pandina omvat nieuwe functies die de bestuurder zowel in als buiten de stad van dienst kunnen zijn. Zo helpt rijbaanassistentie de bestuurder om zijn auto in zijn rijstrook te houden, helpt het Advanced Emergency Braking System kop-staartbotsingen te voorkomen en waarschuwt Drowsy Driver Detection de bestuurder wanneer die moe en minder alert is. Ook Traffic Sign Recognition is inbegrepen; dat detecteert en herkent verkeersborden en geeft die weer op het nieuwe, volledig digitale 7-inch instrumentenpaneel. De parkeersensoren aan de achterzijde bieden extra functionaliteit en maken parkeren in de drukke straten van de stad heel eenvoudig. De nieuwe cruisecontrol houdt vanaf een snelheid van 30 km/u de ingestelde snelheid aan zonder dat de bestuurder het gaspedaal hoeft in te trappen. 

Nieuw, digitaal 7-inch instrumentarium

FIAT voorziet de speciale Pandina ook van een nieuw, digitaal 7-inch instrumentarium met drie grafische modi, en een nieuw stuurwiel. De Pandina is bovendien uitgerust met een gloednieuwe 7-inch Radio DAB-touchscreen met Apple CarPlay en Android AutoTM.

De nieuwe speciale Pandina-uitvoering van de Fiat Panda is vanaf deze zomer leverbaar.