De Peugeot i-Cockpit® bestaat tien jaar: succesverhaal van een innovatie

Ruim tien jaar geleden introduceerde Peugeot de revolutionaire i-Cockpit®, tegelijk met de eerste generatie van de PEUGEOT 208. Daarmee verbeterde het merk het aspect dat in de gehele autohistorie nog het minst was ontwikkeld: de rijpositie. Sindsdien produceerde PEUGEOT al bijna tien miljoen exemplaren van nieuwe modellen met de i-Cockpit®. Dat bewijst dat PEUGEOT als geen ander merk in staat is om de beleving, de veiligheid en het comfort van bestuurder en passagiers verder te verbeteren. De i-Cockpit® is nu een onderscheidend component in elke nieuwe PEUGEOT.

ALLURE: uniek en innovatief design.
EMOTION: ongeëvenaarde en intuïtieve rijervaring.
EXCELLENCE: revolutionair goede ergonomie.

 

Het concept van de i-Cockpit® omvat drie fundamentele elementen, die nog steeds onveranderd aanwezig zijn:

  • het compacte stuurwiel biedt de bestuurder een beter gevoel met de auto en optimale controle tijdens het rijden
  • de hoger geplaatste display geeft de bestuurder alle relevante informatie, terwijl hij of zij de ogen op de weg gericht houdt
  • de grote centrale touchscreen, binnen handbereik en eenvoudig af te lezen, waarmee de bestuurder de belangrijkste functies van de auto kan bedienen

 

De i-Cockpit® is inmiddels een kenmerkend element in elke PEUGEOT. Hij is te vinden in alle huidige modellen en is dus ook een succesverhaal. Dat verhaal begon in 2010 met de presentatie van de PEUGEOT SR1 op de Autosalon van Genève. Die auto was een elegante coupé-cabriolet die een inkijkje bood in de gedachten bij PEUGEOT en de richting die het merk zou inslaan. Dat had ook te maken met de nieuwe, revolutionaire rijpositie van de bestuurder, die alle traditionele regels voor design en ergonomie in één klap ouderwets maakte…

Destijds werkten de teams van PEUGEOT aan een rijpositie die niet alleen ergonomischer en veiliger was, maar ook meer emotie zou bieden. Al snel kreeg het idee voor een kleiner stuurwiel vorm. Tot dan toe was het stuurwiel gewoonlijk zo groot dat het instrumentenpaneel dóór het stuur werd afgelezen. Maar de ingenieurs en designers van PEUGEOT vonden dat de traditionele plaatsing van stuur en dashboard de blik van de bestuurder teveel van de weg afleidde. De beste positie voor de weergave van informatie is immers op ooghoogte. Met de display op ooghoogte en het kleinere stuur ontstond een geheel nieuwe weergave, die bekend werd als ‘head-updisplay’. Daaraan voegde PEUGEOT een touchscreen toe, wat de bediening veel eenvoudiger maakte en connectiviteit toevoegde. Dit was de start van de touchscreens bij PEUGEOT.

‘Het belang was groot, PEUGEOT nam bewust een risico met zo’n innovatief concept. Vóór alles moesten we uitvinden of onze klanten zich in het concept konden vinden. We organiseerden tests op een circuit, met zowel Franse als Duitse klanten. We lieten ze rijden in een auto met een conventioneel stuur en dito dashboard en daarna zetten we ze in ons prototype met het nieuwe, kleine stuur en het hoger geplaatste instrumentenpaneel. De reacties waren zeer positief en waardevol. Jongere bestuurders waardeerden het sportieve karakter, de ouderen spraken van wendbaarheid en vernieuwing. Iedereen wende heel snel aan het kleine stuur. We waren ervan overtuigd dat we iets unieks hadden ontwikkeld’, aldus Jérôme Micheron, Peugeot Product Director.

 

In 2012 baarde de PEUGEOT 208 opzien met de nieuwe i-Cockpit®

PEUGEOT baarde opzien met de eerste generatie van de PEUGEOT 208, die standaard was uitgerust met de i-Cockpit®. Al snel bleek dat dit een innovatie was die de beleving van de bestuurder inderdaad ingrijpend verbeterde:

  • meer rijplezier: dankzij het compacte stuur reageert de auto nog alerter op input van de bestuurder, die zijn armen voor elke manœuvre ook minder hoeft te bewegen
  • meer rijcomfort: met de instrumenten op ooghoogte raken de ogen van de bestuurder minder vermoeid; door het lager geplaatste stuurwiel hebben de armen van de bestuurder ook een comfortabelere houding; de centrale touchscreen maakt intuïtieve bediening van de belangrijke functies van de auto mogelijk
  • verbeterde veiligheid: het compacte stuurwiel geeft de reacties van de bestuurder sneller door, de hoger geplaatste instrumenten leiden de ogen niet af van de weg en waarschuwingssignalen in het dashboard zijn beter zichtbaar, wat allemaal de vermoeidheid van de bestuurder beperkt en de veiligheid daarmee verhoogt
  • uniek design: de technologische, verfijnde i-Cockpit® verbetert de rijbeleving van de bestuurder

 

Voortdurende ontwikkeling om tegemoet te komen aan de behoeften van de klant

Sinds zijn introductie heeft PEUGEOT de i-Cockpit® steeds verder ontwikkeld en gemoderniseerd. In 2016 verscheen in de tweede generatie van de PEUGEOT 3008 en PEUGEOT 5008 een nieuwe versie van de i-Cockpit® met een 12,3-inch digitale display die de bestuurder volledig kan personaliseren. Tuimelschakelaars onder de centrale display bieden nog gemakkelijker toegang tot de essentiële functies. In 2019 introduceerde PEUGEOT met de tweede generatie van de PEUGEOT 208 ook een 3D digitaal cluster.

PEUGEOT bracht de i-Cockpit® op een steeds hoger niveau – in 2021 in de nieuwe PEUGEOT 308 en in 2022 in de 408 – met de introductie van het nieuwe i-Connect® infotainmentsysteem, een nieuw compact stuurwiel dat de aanwezigheid van de handen van de bestuurder detecteert tijdens het gebruik van rijassistentiesystemen én aanraakgevoelige schakelaars die kunnen worden geconfigureerd voor de instellingen van de airconditioning, de telefooncontacten, radiostations en apps. En de klant kan alles kan naar zijn eigen wensen instellen.

 

PEUGEOT blijft de i-Cockpit® steeds verder ontwikkelen

De PEUGEOT i-Cockpit® staat eigenlijk nog in de kinderschoenen. Het succesverhaal is nog lang niet klaar. ‘De i-Cockpit® is en blijft altijd intuïtief te bedienen, dynamisch en onderscheidend. PEUGEOT is pionier op dit gebied en we moeten met nog meer innovatie en inventiviteit de concurrentie voor blijven en ons blijven onderscheiden. Het gaat om voortdurende vernieuwing om steeds te kunnen verrassen en onze toppositie vast te houden. We weten één ding zeker: de i-Cockpit® heeft een mooie toekomst!’, aldus Bertrand Rapatel, Director of Interior Design bij PEUGEOT.

De PEUGEOT INCEPTION conceptauto die PEUGEOT begin dit jaar presenteerde op de elektronicabeurs CES in Las Vegas (VS), laat nieuwe ontwikkelingen zien van de PEUGEOT i-Cockpit®. De toekomstige i-Cockpit® is nog intuïtiever en uitgerust met de Hypersquare, een revolutionair nieuw stuurwiel met bediening met gebaren, voor een nieuwe generatie die is opgegroeid met tablets en slimme apparaten.