Een auto met vele talenten
- Zomer van 1973: Derde generatie van de Kadett wordt geïntroduceerd
- Vele gezichten: Kadett C beschikbaar als sedan, coupé en stationwagen met vele extra varianten, waaronder de Aero
- Veiligheid voorop: Standaard driepuntsgordels en de basis voor de “OSV 40”.
- Succesvol: Sportieve Kadett GT/E viert rallyprestaties
- Compacte klasse vandaag de dag: De nieuwe volledig elektrische Opel Astra en Astra Sports Tourer Electric combineren dynamisch rijplezier met verantwoordelijkheid
Amsterdam. De nieuwe Opel Astra Sports Tourer Electric beleefde onlangs zijn wereldpremière op de IAA Mobility in München. Met zijn gedurfde ontwerp en moderne technologieën biedt hij naast verantwoord rijplezier, ook een ongekend niveau van praktische bruikbaarheid. Voordat Opel de Astra in haar modellengamma introduceerde, was de Kadett gedurende vele generaties populair binnen het segment. Nu viert de Kadett een jubileum. Het is precies 50 jaar geleden dat de Opel Kadett C werd geïntroduceerd. De Kadett C was de derde naoorlogse generatie van de compacte bestseller van het merk met de Blitz,
Keuze te over
De Kadett C was een auto met veel gezichten en veelzijdiger dan bijna elk ander model daarvoor. Tussen 1973 en 1979 was hij verkrijgbaar in verschillende versies, waaronder tweedeurs en vierdeurs sedans in zowel normale als luxe uitvoeringen. Maar ook driedeurs en vijfdeurs stationwagens, en een sportieve coupé. Er was zelfs een exclusieve Kadett C Aero, die in samenwerking met de carrosseriespecialist Baur uit Stuttgart werd gemaakt. Kenmerkend voor het ontwerp van de Kadett C waren onder meer een vlakke radiatorgrille, een motorkap met de typerende vouw en het spoiler-vormige onderste deel van de bumper.
In Duitsland zorgden efficiënte 1,2-liter motoren met 38 kW/52 pk en 44 kW/60 pk aanvankelijk voor de aandrijving. Begin 1975 werd er ook een bijzonder zuinige 1,0-liter benzinemotor met 30 kW/40 pk geïntroduceerd. Opel zette de traditie van de Rallye Kadett voort door in 1975 het brandstofinjectiemodel GT/E met 77 kW/105 pk te presenteren tijdens de IAA-autoshow.
De Kadett C was ontworpen als een ‘auto voor de hele wereld’. Hij rolde dan ook niet alleen in Duitsland van de band, maar werd ook geproduceerd als een Chevette bij Vauxhall in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast werd hij ook gebouwd in Azië, Australië en Noord- en Zuid-Amerika.
Veiligheid voorop
Veiligheid is altijd al belangrijk geweest voor Opel. Toen de Kadett C in 1973 van de productielijn rolde was het de eerste Kadett met driepuntsgordels voorin. De gordels waren bevestigd aan de boven- en onderkant van de B-stijl en hadden de gordelvergrendeling tussen de voorstoelen. Een levensreddende veiligheidsvoorziening die, onder meer dankzij de eenvoudige bediening met één hand, de acceptatie van het dragen van een veiligheidsgordel verhoogde bij veel mensen.
Ook in geval van een botsing zorgden diverse veiligheidsfeatures ervoor dat het risico op letsel werd geminimaliseerd. Zo was de Kadett C voorzien van stuurinrichting met impactabsorptie, kreukelzones aan de voor- en achterzijde en een versterkt passagierscompartiment.
In 1974 kregen de ingenieurs van Opel een vrijbrief om een zo veilig mogelijke auto te ontwikkelen die niet meer dan duizend kilogram zou wegen. Het was geen verrassing dat de Kadett C werd gebruikt als basis voor dit zogeheten “OSV 40” veiligheidsvoertuig: de Opel Safety Vehicle. Uit tests bleek dat de auto frontale aanrijdingen met snelheden tot ongeveer 65 km/u kon weerstaan. De OSV 40 legde de basis voor veiligheidstechnologieën die later in andere modellen werden toegepast.
Sportieve GT/E
De derde generatie Kadett was niet alleen zeer innovatief op het gebied van veiligheid, maar met zijn vooras met dubbele draagarmen en schroefveren, een standaard stabilisatorstang voor alle versies, en een spoorbreedte die 20 mm breder was dan zijn voorganger, vormde de Kadett C ook een uitstekende basis voor een zeer sportieve variant: de GT/E.
De Kadett GT/E maakte zijn debuut tijdens de IAA van 1975. Een 1,9-liter motor met brandstofinjectie produceerde 77 kW/105 pk. Met een gewicht van ongeveer 900 kilogram bereikte de auto een topsnelheid van 184 km/u. Zijn ontwerp was extravagant, met een tweekleurige design: boven de taillelijn heldergeel en daaronder zwart. Bekende fabrieksrijders van Opel namen plaats achter het stuur en schreven al snel motorsportgeschiedenis. Walter Röhrl en Rauno Aaltonen waren succesvol met de 165 kW/225 pk GT/E bij de Monte Carlo Rally en de Portugal Rally. Röhrl en Jochen Berger – de eerste professionele navigator in Duitsland – behaalden een sensationele vierde plaats op de Monte en Opel behaalde zelfs de tweede plaats in de algehele constructeursklassement.
50 jaar later
Net zoals de Kadett C in zijn tijd innovatief en aantrekkelijk was voor een breed publiek, geldt dat nu ook voor de nieuwe Opel Astra. De nieuwste generatie Astra biedt veel rijplezier, maar nu met een extra verantwoorde benadering: zowel de Astra als de Astra Sports Tourer zijn beschikbaar als Electric; volledig elektrische versies. Met indrukwekkende prestaties, een ruime actieradius en veel rijplezier zet de Astra de rijke geschiedenis van het merk met de Blitz voort.