De nieuwe Opel Astra Electric: bestseller nu ook 100% elektrisch

Verantwoord rijplezier met state-of-the-art technologie

Opel start nieuw hoofdstuk met eerste volledig elektrische Astra
Aansprekende prestaties dankzij 115 kW (156 pk) en 270 Nm koppel
54 kWh lithium-ion batterij goed voor actieradius tot 418 kilometer1
Indrukwekkende efficiency en beperkt voertuiggewicht van 1.679 kg
Korte laadtijden met standaard 11 kW-boordlader en 100 kW snelladen
Geavanceerde rijassistentie: Astra Electric eerste Opel met Intelli-Drive 2.0

Amsterdam. Opel opent een nieuw hoofdstuk in de rijke geschiedenis van de Astra. Het merk uit Rüsselsheim start met de verkoop van de nieuwe Astra Electric: de eerste 100% elektrisch aangedreven Astra voor serieproductie sinds de start van zijn succesverhaal ruim dertig jaar geleden. De winnaar van het Gouden Stuurwiel 2022 komt niet alleen als emissievrije vijfdeurs hatchback op de markt, maar ook als Astra Sports Tourer Electric – de eerste volbloed stationwagen met 100% elektrische aandrijving van een Europese autofabrikant.

Verantwoord rijplezier: innemend, praktisch en lokaal emissievrij

De nieuwe Opel Astra Electric en Astra Sports Tourer Electric zullen klanten in vervoering brengen. Zoals elke Astra maken ze indruk met hun gedurfde en pure design, maar ook met hun verantwoorde, lokaal emissievrije prestaties en hoge mate van comfort en rijplezier.

De elektromotor van de Opel Astra Electric levert een vermogen van 115 kW (156 pk) en een maximumkoppel van 270 Nm dat onmiddellijk beschikbaar is vanaf de eerste aanraking van het stroompedaal. Daarmee staat het model garant voor een vlotte en overtuigende acceleratie. Tevens is de topsnelheid begrensd op 170 km/u, waarmee de
Astra Electric een hogere topsnelheid heeft dan veel andere elektrische modellen in zijn segment. De elektromotor wordt gevoed door een geavanceerde lithium-ion batterij met een capaciteit van 54 kWh. Die maakt gebruik van 102 cellen die zijn ondergebracht in 17 modules, goed voor een actieradius tot 418 kilometer1.

De ingenieurs van Opel besteedden veel aandacht aan de efficiënte verpakking van de batterij om, ondanks het compacte formaat, toch een voorbeeldige actieradius te garanderen. Met een gemiddeld energieverbruik van 14,8 kWh/100 km2 is de Astra Electric bijzonder efficiënt en prima inzetbaar voor langere afstanden. En als je langs de snelweg moet opladen, dan kun je je weg snel weer vervolgen. De Opel Astra Electric is geschikt voor snelladen (DC) met een vermogen tot 100 kW, waarmee de batterij binnen een tijd van circa 30 minuten tot 80% is op te laden. Bij een (semi-)publiek AC-laadpunt is de batterij ook snel op te laden dankzij de standaard aanwezige 3-fasen 11 kW-boordlader.

De efficiëntie en riante actieradius van de nieuwe Opel Astra Electric is mede te danken aan het regeneratieve remsysteem waarmee energie wordt teruggewonnen tijdens het remmen en uitrollen. Daarnaast speelt ook het relatief lage voertuiggewicht van de Astra Electric een rol. Het gewicht van ‘slechts’ 1.679 kg inclusief bestuurder is een van de beste waarden in deze klasse en heeft bovendien een gunstig effect op de rijdynamiek. Bestuurders hebben keuze uit de rijmodi Eco, Normal en Sport om het rijkarakter verder af te stemmen op hun persoonlijke voorkeuren. Zo zorgt de Eco-modus voor maximale energie-efficiëntie, terwijl in de Sport-modus het volle prestatiepotentieel van de Astra Electric kan worden benut.

Het batterijpakket van de Opel Astra Electric is gemonteerd in de bodem van de auto, waardoor er geen zit- en bagageruimte verloren gaat ten opzichte van de andere aandrijfvarianten van de Astra. De 100% elektrische versie beschikt over 352 liter bagageruimte, die eenvoudig is uit te breiden tot 1.268 liter door de rugleuning van de achterbank neer te klappen. De bagageruimte van de Astra Sports Tourer Electric biedt een inhoud van 516 liter en zelfs 1.553 liter met neergeklapte achterbank.

Astra Electric met meeslepende elektrische beleving

Net als elke Opel Astra van de nieuwste generatie wordt de Astra Electric gekenmerkt door een zelfverzekerde en dynamische uitstraling met het Opel Vizor familiegezicht en een puur en gedurfd exterieurdesign. Hij onderscheidt zich daarbij met zijn sportiever ontworpen voorbumper en standaard 18-inch lichtmetalen wielen in diamond-cut of volledig zwarte afwerking.

In het interieur worden inzittenden getrakteerd op ergonomische stoelen – optioneel verkrijgbaar met Alcantara® bekleding – die het voor Opel kenmerkende niveau van zitcomfort bieden. De standaard aanwezige AGR-gecertificeerde (Aktion Gesunder Rücken e.V.) Active Sport bestuurdersstoel biedt het hoogst mogelijke zitcomfort van Opel met uitstekende zijdelingse steun en een breed scala aan handmatige en elektrische verstelmogelijkheden. Hiermee kan iedere bestuurder de best mogelijke zitpositie aannemen voor een intense en unieke rijbeleving.

Ook de volledig digitale Pure Panel-cockpit met twee 10-inch breedbeeldschermen draagt bij aan de algehele, plezierige beleving in de Opel Astra Electric. De nieuwste generatie van de intuïtieve human-machine interface geeft alle belangrijke functies weer, zoals de laadstatus van de batterij en de actieradius, terwijl de klimaatregeling eenvoudig is te bedienen met fysieke knoppen.

De infotainmentsystemen maken gebruik van het geïntegreerde Snapdragon® Automotive Cockpit Platform van Qualcomm Technologies3 voor verbeterde graphics en multimediafuncties. Tevens zorgen de duidelijk afleesbare head-up display en bediening van functies met natuurlijke stemherkenning ervoor dat de bestuurder zijn ogen zo veel mogelijk op de weg kan richten.

Hightech connectiviteit

Het infotainmentsysteem van de nieuwe Opel Astra Electric biedt talrijke opties voor personalisering, terwijl maximaal acht gebruikersprofielen kunnen worden opgeslagen. Het infotainmentsysteem herkent bestuurders of passagiers via hun smartphone, die vervolgens met een simpele aanraking op het beeldscherm hun individuele instellingen kunnen activeren. Het optionele navigatiesysteem maakt de reis nog aangenamer en tijdbesparend met Connected Navigation Plus4 met online POI-zoekfunctie, TomTom Online Traffic, parkeerinformatie en een zoekfunctie voor laadpunten.

Daarnaast is het infotainmentsysteem te bedienen met behulp van intelligente, natuurlijke spraakherkenning, te activeren door simpelweg “Hey Opel” te zeggen. Verder zijn compatibele smartphones draadloos (standaard) met het systeem te verbinden via Apple CarPlay en Android Auto, terwijl ze draadloos (optioneel) worden opgeladen in de middenconsole.

Intelli-Drive 2.0: state-of-the-art rijassistentie

De nieuwe Astra Electric is als eerste Opel optioneel leverbaar met een uitgebreid pakket aan assistentiesystemen, gebundeld onder de noemer Intelli-Drive 2.0. De systemen variëren van een botswaarschuwing met automatische remingreep tot een actieve rijstrookassistent, vermoeidheidsdetectie, waarschuwing voor kruisend verkeer achterlangs en adaptieve Intelli-Lux LED® Pixel Light koplampen met 168 LED-elementen.

Tevens combineert Intelli-Drive 2.0 de mogelijkheid van semi-automatisch wisselen van rijstrook met intelligente snelheidsaanpassing, voor het eerst in een Opel. Hiermee stuurt de assistent de Astra Electric met kleine stuurbewegingen naar de gewenste rijstrook als die vrij is. De intelligente snelheidsaanpassing zorgt ervoor dat – indien bevestigd door de bestuurder – de snelheid van de auto wordt verlaagd naar de nieuwe geldende maximumsnelheid of tot het door de bestuurder ingestelde limiet.

De adaptieve cruise control houdt de ingestelde snelheid aan met afstand tot de voorligger. Wanneer de voorligger afremt, remt de Astra Electric ook af, zelfs tot stilstand indien nodig. Dankzij de Stop & Go-functie rijdt de Astra Electric ook weer vanuit stilstand weg om zijn voorligger met dezelfde opgegeven tussenafstand te volgen. Intelli-Drive 2.0 maakt niet alleen gebruik van sensoren, maar ook van informatie van het over-the-air netwerk.

Opel Astra met verschillende typen aandrijving

De 100% elektrische versie is de laatste toevoeging aan het motorengamma van de nieuwste generatie Opel Astra. Het model is verkrijgbaar met keuze uit vier aandrijfvarianten: benzine, diesel, plug-in hybride en batterij-elektrisch, met motorvermogens uiteenlopend van 81 kW (110 pk) tot 165 kW (225 pk). De nieuwe Opel Astra combineert rijplezier met efficiency en milieubewustheid van het hoogste niveau, welke aandrijfvorm ook wordt gekozen.

Lange historie op het gebied van elektrificatie
Opel wordt een volledig elektrisch merk. Het complete modellengamma van de autofabrikant uit Rüsselsheim zal in 2028 volledig overgeschakeld zijn op elektrische aandrijving. Momenteel biedt Opel al een reeks van twaalf geëlektrificeerde modellen, variërend van de kleine Opel Rocks Electric tot en met de grote Movano-e bedrijfswagen. Met de komst van de Astra Electric zet het merk niet alleen de grote stap naar het doel van 2028, maar introduceert het ook een 100% elektrisch model in het populaire C-segment. Bovendien heeft Opel met de Astra Sports Tourer Electric een primeur: de eerste 100% elektrische stationwagen van een Europese autofabrikant.

Opel was zijn tijd ver vooruit met de ontwikkeling van elektrische auto’s voor dagelijks gebruik. In de jaren zestig van de vorige eeuw werd al geëxperimenteerd met het principe van een range-extender. Niet veel later werd een Opel GT voorzien van elektrische aandrijving. Deze ‘Opel Electro GT’ behaalde een snelheidsrecord van 188 km/u dankzij twee elektromotoren die samen 88 kW (120 pk) leverden.

In de jaren negentig ging Opel een stap verder met de Opel Impuls, een Kadett E die beschikte over een 16 kW (22 pk) sterke elektromotor en 80 kilometer actieradius. Opel bouwde drie generaties van de auto vanwege de potentie van het concept. In dezelfde periode presenteerde het merk ook de Opel Twin. Deze conceptauto was voorzien van een 0,8-liter benzinemotor die in werking trad op de snelweg en een elektromotor die de aandrijving in stadsverkeer voor zijn rekening nam. In 1995 bracht Opel voor het eerst een elektrische aandrijflijn naar de wereld van commerciële voertuigen. De Combo Plus was een compacte bestelauto met een 45 kW (61 pk) sterke 3-fasen asynchrone elektromotor.

Vooralsnog bleven in serie geproduceerde, geëlektrificeerde producten uit. Tot Opel in 2011 de Ampera presenteerde: de eerste elektrische auto voor dagelijks gebruik en waarin vier personen comfortabel kunnen zitten. Voor de aandrijving dient een 110 kW (150 pk) sterke elektromotor die wordt gevoed door een 16 kWh batterij. Een 63 kW (86 pk) sterke benzinemotor fungeert als generator voor de elektromotor. Op deze manier kan zorgeloos elektrisch worden gereden. De Ampera was zijn tijd ver vooruit en werd bekroond met de titel ‘European Car of the Year 2012’.

In 2019 werd de Opel Corsa voor het eerst elektrisch: de Corsa-e. De fabrikant opende daarmee een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het merk en maakte elektrische mobiliteit betaalbaar voor iedereen. Kort daarna introduceerde Opel de technisch nauw verwante Mokka-e in het B-SUV-segment. Beide modellen werden onderscheiden met het ‘Gouden Stuurwiel’**.

Ook plug-in hybride-aandrijflijnen vonden hun weg naar de Opel-modellen, waaronder de dynamische topmodellen van Opels nieuwe submerk GSe (Grand Sport electric): de Astra GSe en Grandland GSe. Laatstgenoemde biedt een systeemvermogen van 221 kW (300 pk) en een maximumkoppel van 520 Nm. Hij sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 6,1 seconden en is daarmee de snelste in zijn klasse. Om de krachtige prestaties te combineren met dynamische rijeigenschappen, is het onderstel van de Astra GSe en Grandland GSe verfijnd met een specifiek chassis met KONI-FSD-technologie (Frequency Selective Damping).

Tegen het einde van dit jaar bestaat het modellengamma van Opel uit vijftien geëlektrificeerde modellen, waaronder de nieuwe Astra Electric, waarvan binnenkort de prijzen bekend zullen worden gemaakt en de orderboeken geopend.

1 Actieradius vastgesteld op basis van de WLTP-testprocedure (R (EU) No. 715/2007, R (EU) No. 2017/1151). In de praktijk kan de actieradius afwijken onder invloed van de dagelijkse omstandigheden en factoren als de persoonlijke rijstijl, de route, de buitentemperatuur, het gebruik van verwarming en/of airconditioning en preconditioning.

2 Waarden zijn vastgesteld volgens de meer realistische WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) die de NEDC-procedure (New European Driving Cycle) heeft vervangen. Het verbruik, de CO2-emissie en de actieradius van een auto zijn niet alleen afhankelijk van de energie-efficiëntie van de aandrijflijn, maar worden ook beïnvloed door de rijstijl van de bestuurder en andere niet-technische factoren. De verbruiks- en emissiecijfers hebben geen betrekking op een individueel model en zijn uitsluitend bedoeld ter vergelijking met andere typen en modellen.

3 Snapdragon Automotive Cockpit Platforms zijn producten van Qualcomm Technologies, Inc. en/of haar dochterondernemingen.

4 Connected Navigation Plus pack gratis gedurende 36 maanden na activatie; daarna zijn toeslagen van toepassing.

* AUTO BILD editie 45/2022 en BILD am SONNTAG editie 46/2022, categorie voor ‘Beste auto onder € 50.000,-’.

** Corsa: AUTO BILD en BILD am SONNTAG editie 45/2020, categorie ‘compacte auto’s’; Mokka: AUTO BILD editie 45/2021 en BILD am SONNTAG editie 46/2021, categorie voor “Beste auto onder € 25,000,-’.