Alleskunner van Opel, de Astra G bestaat 25 jaar

Een terugblik op een van de populairste Astra-modellen ooit

  • Lente 1998: klanten zien compleet nieuw ontwikkelde tweede generatie Astra
  • Veiligheid voorop: DSA-onderstel, ESP, H7-koplampen en verzinkte carrosserie
  • Krachtige start jaren 2000: Astra OPC, Astra V8 Coupé en Astra OPC X-treme
  • Nieuwste generatie Opel Astra verkrijgbaar als plug-in hybride en binnenkort als Astra Electric

 

Amsterdam. In 1991 presenteerde Opel de eerste ‘Astra’ als opvolger van de Kadett. Toen begon een nieuw hoofdstuk in het succesverhaal van Opel in het compacte segment. De eerste Astra-generatie werd een absolute bestseller en het meest geproduceerde Opel-model ooit. Zijn opvolger – gelanceerd in 1998 – was de Opel Astra G. Nu, inmiddels al 25 jaar later, is het tijd voor een terugblik op deze alleskunner.

De Opel Astra G had alles in zich om het succes van zijn voorganger voort te zetten. Opel voorzag de tweede generatie Astra van diverse innovaties. Het was bijvoorbeeld de eerste Opel met een volledig verzinkte carrosserie. Behalve de 30 procent hogere lichtopbrengst van de transparante H7-koplampen zorgde ook het nieuw ontwikkelde DSA-onderstel (Dynamic Safety Action) voor actieve rijveiligheid. Bovendien konden klanten kiezen uit een breed scala aan carrosserievarianten. De Opel Astra G liet in de daaropvolgende jaren ook zijn prestatiepotentieel zien in de vorm van de krachtige Astra OPC en Astra V8 Coupé. Laatstgenoemde nam deel aan zowel de DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) als de 24-uursrace op de Nürburgring.

Innovatie ook anno 2023

De Opel Astra G heeft voor wat betreft innovatie veel parallellen met de nieuwste generatie van de Astra. Daarmee is Opel aan een volledig nieuw hoofdstuk begonnen in zijn succesverhaal in het compacte segment. De huidige Astra maakt indruk met onder meer zijn gedurfde en vooral strakke design, inclusief het kenmerkende Opel Vizor familiegezicht en de volledig digitale Pure Panel Cockpit. De winnaar van het Gouden Stuurwiel 20221 is ook voor het eerst geëlektrificeerd: met krachtige plug-inhybridevarianten en binnenkort ook als batterij-elektrische Opel Astra Electric. De lokaal emissievrije Opel Astra GSe (gecombineerd brandstofverbruik WLTP2: 1,1-1,2 l/100 km, CO2-uitstoot 25-26 g/km) laat zien hoe dynamisch rijplezier en duurzaamheid perfect naast elkaar kunnen bestaan.

Rüsselsheim goes Hollywood: ontwikkeling en marktintroductie van de Astra G

De Opel Astra G moest eind jaren negentig van de vorige eeuw de grote schoenen van zijn voorganger vullen. Opel zette daarom alles op alles in het ontwikkelingsproces. Het herhalen van het succes van zijn voorganger stond voorop bij Opel. Daarom ging het ontwikkelingsteam voor de tweede Astra-generatie op zoek naar geheel nieuwe inspiratie. Die kwam uit onverwachte hoek. De film Jurassic Park – de wereldberoemde kaskraker – bleek een grote hulp voor de ontwerpers. De Astra G had natuurlijk weinig te maken met de dinosaurussen zelf, maar het team maakte wel gebruik van het computerontwerpprogramma ALIAS, dat oorspronkelijk was ontwikkeld voor computergeanimeerde films zoals de hollywoodhit Jurassic Park. Met behulp van de software konden de ontwerpers het nieuwe model maken in een virtuele, driedimensionale computerwereld.

In het voorjaar van 1998 introduceerde Opel de Astra G als drie- en vijfdeurs hatchback en stationwagon – allemaal met een coupé-achtig design. Kort daarna volgden de vierdeurs sedan, de coupé, de Astravan-bedrijfswagen en de cabriolet, zodat de Astra in alle belangrijke carrosserievarianten leverbaar was. De tweede generatie Astra heeft kenmerkende styling, zoals de karakteristieke trapeziumvormige grille en de dynamische wigvormige voorkant met ver naar voren getrokken voorruit. Andere kenmerken: de verlengde daklijn, de hoge taillelijn en het coupéachtige uiterlijk van het driedeursmodel. Dit kwam ook tot uiting in de laagste luchtweerstandscoëfficiënt in zijn klasse: 0,29.

Uitstekend totaalpakket: DSA-onderstel, veel ruimte en geheel verzinkte carrosserie

Comfort en veiligheid hadden de hoogste prioriteit tijdens de ontwikkeling van de Astra G. Kenmerkend zijn het dynamische onderstel en de aandrijftechnologie, evenals de bijna verdubbelde torsie- en buigstijfheid dankzij het gebruik van hoogwaardig staal. Dit alles werd gecombineerd met intelligente lichtgewicht constructiemaatregelen en krachtige, zuinige motoren, waardoor rijplezier gegarandeerd was.

Het nieuw ontwikkelde DSA-onderstel speelde een belangrijke rol in de actieve rijeigenschappen. Het zorgde ook voor optimale rijstabiliteit in kritieke situaties, zoals tijdens remmen op ongelijke soorten wegdek. Opel verklaarde destijds: “Bij het Opel DSA-onderstel zorgt het voorwiel met de meeste grip voor een gecontroleerd toespoor, wat een tegenstuureffect veroorzaakt en zo de neiging tot gieren (draaien om de verticale as van de auto) onderdrukt.” Het veiligheidsonderstel combineerde ook comfort met een wendbaar en veilig rijgedrag – zelfs met volle belading. Vanaf 1999 vergrootte ESP de veiligheid nog verder. En het gepatenteerde pedaalontgrendelingssysteem, dat bij een aanrijding ernstig voet- of beenletsel helpt voorkomen, was ook standaard in elke Astra G.

De Astra uit 1998 zette ook nieuwe maatstaven in zijn segment als het gaat om interieurruimte. De wielbasis – die zo’n tien centimeter langer is dan die van zijn voorganger – zorgde voor meer interieurruimte, met vooral meer hoofd- en knieruimte achterin. In de hatchbackvariant was het volume van de bagageruimte toegenomen tot 370 liter, terwijl de Astra stationwagon zelfs tot wel 1.500 liter ruimte bood. Tegelijkertijd maakte de Astra G een ‘kwantumsprong op het gebied van kwaliteit’, zoals de Frankfurter Rundschau destijds schreef.

De hoogwaardige materialen en de lage geluids- en trillingsniveaus in het interieur speelden hierbij een belangrijke rol. Maar bovenal zorgde de carrosserie – die voor het eerst volledig verzinkt was – voor een verhoogde kwaliteitsindruk en waardevastheid. Opel gaf zelfs twaalf jaar garantie tegen doorroesten. Deze elementen bleken cruciaal voor het succes van de tweede Astra-generatie: binnen zes jaar produceerde Opel ongeveer 3,26 miljoen exemplaren, totdat de fabrikant het model in 2004 uitfaseerde.

Wedstrijdambities: de Astra G als OPC en V8 Coupé

Vrijwel tegelijkertijd met de introductie van de Astra G werd onder leiding van Volker Strycek het Opel Performance Center, beter bekend als OPC, gelanceerd. Het eerste model van de performancespecialisten van deze speciale afdeling was de Astra OPC van 1998, met een vermogen van 118 kW (160 pk). Vier jaar later liet het team van OPC zien dat er veel meer mogelijk is met de verder verfijnde Astra OPC, die snelheden tot 240 km/u kon bereiken. De doorontwikkelde versie had 147 kW (192 pk) vermogen en was als driedeursmodel en als stationwagon leverbaar.

Maar dat was nog niet alles: vanaf 2000 deed Opel ook mee aan het DTM met de speciaal ontwikkelde Astra V8 Coupé. Het merk behaalde meteen de tweede plaats in het kampioenschap met de hightech racewagen bestuurd door Manuel Reuter. Meer wedstrijden volgden, zoals de legendarische 24-uursrace op de Nürburgring. En ten slotte presenteerde Opel op de Autosalon van Genève in 2001 de 326 kW (444 pk) sterke en vurig rood gespoten Astra OPC X-treme concept, een serieuze topperformer met een 0-100-tijd van slechts 3,9 seconden en de mogelijkheid om op de openbare weg te rijden.

Opel Astra en Astra GSe nu: buitengewoon rijplezier – met verantwoordelijkheid

Met de huidige generatie Astra – geïntroduceerd in 2022 – boorde Opel opnieuw zijn sportieve erfgoed aan, maar dan op een eigentijdse, toekomstgerichte en vooral verantwoorde manier. De nieuwe Astra GSe2 en Astra Sports Tourer GSe2 zijn krachtig, dynamisch en geëlektrificeerd. Want tegenwoordig staat GSe voor ‘Grand Sport electric’. Deze plug-in hybride modellen bieden alles waarvan het hart van de liefhebber sneller gaat kloppen: topprestaties, een sportief onderstel en een geëlektrificeerde aandrijving voor lokaal emissievrij rijden.

Intelli-Lux LED® Pixel Light verlichting

Net als alle andere Astra-varianten worden ook deze GSe-modellen geleverd met de nieuwste technologie, zoals de nieuwste versie van de adaptieve, niet-verblindende Intelli-Lux LED® Pixel Light verlichting met in totaal 168 LED-elementen. In het interieur van de nieuwste Astra-generatie vervangt het volledig digitale Pure Panel alle analoge klokken. In plaats daarvan biedt de ultramoderne interface een intuïtieve bedieningservaring met een extra breed touchscreen. Eenvoud is hierbij essentieel. De bestuurder ontvangt alle nodige informatie en heeft direct toegang tot alle nuttige bedieningsopties, maar wordt niet belast met overbodige gegevens of functies. Zaken als de klimaatcontrole zijn met slechts enkele aanpassingen instelbaar.

Ook het uitstekende zitcomfort is kenmerkend voor Opel. De in eigen beheer ontwikkelde voorstoelen zijn AGR-gecertificeerd (Aktion Gesunder Rücken e.V.) en maken lange reizen met hun voorbeeldige ergonomie extra ontspannend. De bestuurder geniet van een head-updisplay en Intelli-Drive 1.0, waarin Opel diverse rijhulpsystemen heeft gebundeld, zoals het 360o camerasysteem Intelli-Vision. Bovendien maakt de nieuwste Astra een duidelijk designstatement: hij is dynamischer dan ooit, met duidelijke, opwindende lijnen zonder overbodige versieringen en met het nieuwe, karakteristieke familiegezicht: de Opel Vizor. Zonder de Astra G was de huidige generatie Astra niet de auto zoals die nu is.

 


[1] AUTO BILD editie 45/2022 en BILD am SONNTAG editie 46/2022, categorie voor “Beste auto tot € 50,000”.

[2] Voorlopige waarden op basis van WLTP-testprocedure (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). Het verbruik, de CO2-emissie en actieradius hangen niet alleen af van het efficiënte energieverbruik van de auto, maar ook van de rijstijl en andere niet-technische factoren. De informatie m.b.t. verbruik en emissie zijn niet van toepassing op een specifiek voertuig, maar alleen bedoeld ter vergelijking met de cijfers van andere modellen.