In april 2024 zal Alfa Romeo in Milaan het eerste Sport Urban Vehicle uit zijn geschiedenis aan de wereld onthullen, dat ook verkrijgbaar zal zijn in een 100% elektrische versie. Het krijgt de naam MILANO, een oprecht eerbetoon aan de stad waar het allemaal begon op 24 juni 1910.
Alfa Romeo Milano
Met Alfa Romeo MILANO voegt het merk zich opnieuw bij het B-segment, het grootste in Europa, met een nieuw voorstel dat het DNA van het merk van nobele Italiaanse sportiviteit volledig belichaamt. De eerste 100% elektrische Sport Urban Vehicle die de nieuwe toegangspoort tot de Alfa Romeo-wereld vertegenwoordigt voor iedereen, Alfisti-fans en daarbuiten, die heeft gewacht op de terugkeer van het merk in het segment.
Geschiedenis van het merk
Sinds 1910 bevat het embleem van Alfa Romeo twee van de symbolen die Milaan identificeren: het kruis, het historische symbool van de hoofdstad van Lombardije, en de Biscione-slang, het wapen van de adellijke familie Visconti en een van de meest iconische van de stad. emblemen. Gedurende meer dan 60 jaar (1910–1972) stond de naam MILANO in het onderste deel van het logo. Tot en met 1918 werd het vergezeld van het acroniem “ALFA.” (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), daarna vanaf 1919 door “ALFA ROMEO.”
Milaan
Milaan fungeert niet alleen als symbool van avant-garde, maar ook als internationaal manifest van moderniteit, innovatie en duurzaamheid. De stad wordt beschouwd als een van de iconen van de kunst en van ‘Made in Italy’ over de hele wereld. De stad heeft altijd een cruciale, culturele rol gespeeld op het gebied van mode, design en muziek. Alfa Romeo heeft Milaan – de thuisbasis van het merk – gekozen om te beginnen aan een nieuw, spannend en gedurfd hoofdstuk in zijn geschiedenis: een herinterpretatie van sportiviteit in de 21ste eeuw.
Het besluit om te kiezen voor de naam MILANO gaat daarom verder dan de iconische modelnamen uit het verleden en die van recentelijk gebruikte bergpassen. De keuze realiseert opnieuw een krachtige verbinding met de Italiaanse roots van het merk. De ambitie is om de waarden die Alfa Romeo altijd tot een uniek merk hebben gemaakt, over de hele wereld te exporteren.