Alfa Romeo 33 Stradale, ster van de wedstrijd ‘Nieuwe Auto van het Jaar 2024’

Alfa Romeo 33 Stradale

De nieuwe Alfa Romeo 33 Stradale heeft gezegevierd in de jaarlijkse wedstrijd die sinds 2000 door het tijdschrift Quattroruote wordt gehouden. Met een buitengewone 44,5% van de stemmen won de exclusieve ‘tweezitter’ de speciale prijs in de categorie Dream, wat de aantrekkingskracht van een op maat gemaakte auto bevestigt. 

Drie speciale prijzen

De prestigieuze wedstrijd – gewonnen door Alfa Romeo – kent nu voor de 25e keer sinds 2022 drie speciale prijzen toe. Dit in de categorieën Concept, Dream en Lifestyle. De kandidaten zijn sportwagens of speciale series, die vanwege hun aantrekkingskracht zijn uitgesloten van de shortlist voor de prijs ‘Nieuwe Auto van het Jaar’, een felbegeerde titel die het Italiaanse merk meerdere keren heeft gewonnen voor de 147 (2001), MiTo (2009), Giulietta (2011), Giulia (2017), Stelvio (2018) en Tonale (2023).

In elk van de drie speciale categorieën selecteert de redactie van Quattroruote vier auto’s en vraagt hun lezers hun stem uit te brengen op de website van het tijdschrift en de sociale mediakanalen. De nieuwe Alfa Romeo 33 Stradale behaalde een overweldigende overwinning, vóór drie supercars van gerenommeerde internationale merken.

Ongekend niveau van maatwerk

Gemaakt in slechts 33 exclusieve exemplaren, die al uitverkocht zijn, is de nieuwe 33 Stradale ontworpen als een uniek, eenmalig kunstwerk, dankzij een ongekend niveau van maatwerk. De nieuwe supercar van Alfa Romeo wordt in samenwerking met de carrosseriebouwer Touring Superleggera geproduceerd volgens een uniek ambachtelijk proces, de hoogste kwaliteitsnormen en obsessieve aandacht voor detail.

Het doel is om de meest opwindende rijervaring en de onsterfelijke charme van een icoon te bieden aan een zeer kleine kring van enthousiastelingen, die vanaf het begin in het project hebben geloofd. De nieuwe 33 Stradale werd gecreëerd in het nieuw opgerichte Alfa Romeo “Bottega”, waar de ontwerpers, ingenieurs en historici van het merk eerst naar potentiële kopers luisterden en de auto vervolgens samen produceerden, precies op dezelfde manier als in ambachtelijke boetieks uit de Renaissance en in de werkplaatsen van de jaren zestig van gerenommeerde Italiaanse carrosseriebouwers.